زهرا مازندرانی،پژوهشگر علوم اعصاب و مؤسس «مدرسه ذهن»، در رویداد ملی «معنا» که صبح امروز ۱۳ آذر ماه به همت بنیاد فرهنگی رضوی، ویژه توانمندسازی معلمان و مربیان مدارس امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: قشر پیشپیشانی مغز یا پریفرونتال، فرمانده اصلی تصمیمگیری است و ریشه بسیاری از ناکامیها، ضعف مهارتهای حل مسئله و تفکر صحیح است، نه بخت و اقبال.
او با بیان جمله کلیدی «زندگی نتیجه انتخابهای آدم است»، بر ضرورت آموزش ذهن از سنین پایین تأکید کرد و افزود:هفت سال اول زندگی دوران طلایی شکلگیری شبکه نورونی مغز از طریق مشاهده است. رفتارهای بدون تفکر والدین و وعدههای دروغین، اعتماد کودک را در نوجوانی نابود میکند، چون مغز او تناقضها را بهصورت "حرف مفت" پردازش میکند.
مازندرانی که سابقه مدیریت در بیمارستان ساسان را دارد، انگیزه خود از ورود به حوزه علوم اعصاب را تابآوری شگفتانگیز جانبازان دانست و گفت:تفاوت انسانهای موفق و ناموفق در جسمشان نیست؛ در چگونگی مدیریت ذهن و هیجانات است.
او آموزش عزتنفس و مهارتهای حل مسئله را تنها راه داشتن جامعهای سالم دانست و تأکید کرد:با یادگیری تکنیکهای ذهنآگاهی (مایندفولنس)، بررسی زنجیره تصمیمات اشتباه را باید از خود و خانواده آغاز کنیم.
لزوم کشف گنج درونی هر کودک در آموزش
دکتر سارا سلیمینمین، استادیار دانشگاه امیرکبیر و مؤسس مدرسه «آب و آینه»، تجربه زیسته خود از مسیر دشوار تأسیس مدرسه نوآور را روایت کرد.او گفت: سیستمی که ۴۰ دانشآموز متفاوت را در یک قایق مینشاند و با روشی واحد هدایت میکند، محکوم به شکست است. راه نجات در کشف گنج درونی هر کودک است.
سلیمینمین، با نقد مدارس نخبگانی و فشارهای کنکور، تجربه شخصی شکست خود در کنکور را نشانه ناکارآمدی سنجشهای استاندارد دانست و افزود:من مدرسه آب و آینه را با چهار دانشآموز و در شرایط سخت اجارهنشینی تأسیس کردم، چون باور دارم مسائل کوچک و روزمره مدارس، سد واقعی تحولاند.او تأکید کرد: تحول آموزشی نیازمند آشتی دادن واقعیتهای سخت اجرایی با آرمانهای بزرگ است.



نظر شما